Åby marknad

Varje sommar är det så Åby marknad här i Klippan och det har det varit så länge jag kan minnas. Jag bodde ju på Åbygatan innan så jag kunde stå på balkongen och kasta vattenballonger eller skjuta med min SoftAirGun på folk som gick runt på marknaden. Det bästa var att man inte behövde sikta eftersom det fanns så mycket folk. Det var alltid lika kul när det blev marknad eftersom man hittade många roliga saker som barn. Jag köpte alltid någon pistol och någon fotbollsdress. Men hur var dagens marknad då?

Man blir ju förvånad över att se att det fortfarande är samma gamla försäljare som säljer saker, det har det varit i minst åtta år nu. Det är fortfarande samma jävla göteborgare som står precis framför hörnan och gapar! ”Allt ska bort” skriker han med sin äckliga dialekt och det är nog det dummaste man kan skrika. Vadå? Man förväntar sig fan inte att försäljaren ska komma fram och säga ”Nej den får du inte ta… den ska inte bort än. Nått måste vi spara till nästa gång ju” Det är ju fan självklart att allt ska bort!

Sen är det samma vanliga fotbollsdresser. Jag tänkte vara snäll och köpa en till min lillebror men jag sket i det när jag märkte att det stod Ronaldinho på alla Barca-tröjor. Slutade han inte spela där för ett bra tag sen nu? Idioter. På någon tröja där det inte stod Ronaldinho hade de stavat fel till Messi. Där stod Mesi istället. Lyckat. När jag ändå var igång kollade jag om de hade en Barca-tröja med Johan Cruyffs namn på men de var slut. Han slutade spela i Barca 1978.

Sen är där samma äckliga lukt. Det stinker fan massa konstiga saker. Någon säljer munkar, den andra panerad sill, den tredje grisöron, en annan säljer tvättmedel och sen har man någon idiot som säljer doftgranar. Tillsammans bildar de en underbar doft av en härlig marknad! Huvudverken som jag hade när jag gick ut blev dubbelt så stor av stanken och av alla idioter som blockerade vägen eftersom de skulle köpa en sådan uppblåsbar plasthammare som man kan slå folk med. Skit kul.

Marknaden var som vanligt en jävla flopp, fast det är ju så en marknad ska vara. Den ska ju vara fylld med piratkopior från Taiwan. Där ska ju finnas skor med märket ”Nice” istället för Nike. Där ska ju finnas den där stanken som tränger igenom vilken förkyld näsa som helst. Där ska ju finnas en massa solglasögon som ingen vill ha på sig. Där ska finnas allt detta men framförallt så ska där finnas ett Indian band som spelar live musik med maskrosar och sugrör. Bara det gör det hela till en topp-marknad! Vilken marknad va!?


Kommentarer
Postat av: erika

hähä

2009-06-17 @ 08:52:33
Postat av: Anonym

sådär skulle det ju va ;D

2009-06-17 @ 08:53:16
URL: http://erikaslillawonderland.blogg.se/
Postat av: Anonyma polisen

men böla då

2009-06-17 @ 13:39:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0