Ett tjockt inlägg...

Long time no see!

Fan va jag har varit dålig på att blogga, jag har ju inte skrivit sen förra året. Visst har jag gjort saker sen nyår men det har fan inte varit nått jag kunnat skriva här om, eller jag hade ju kunnat göra det men jag vill inte att mina inlägg ska ha samma effekter som sömnpiller.

Under de här dagarna så har spenderat den mesta tiden med min farbror och min kusin. Min farbror är bara 25, min kusin med... folk tror alltid att jag snackar om nån gammal gubbe.  Min kusin flög hit från New York, eller ja, han flög till Hamburg och sen hämtade vi honom men det är irrelevant. Vi har i alla fall haft jävligt roligt tillsammans, speciellt när de började bråka om något och sen skulle jag vara någon slags domare.

En annan jävligt rolig sak som jag märkte var att enligt albansk mentalitet så är det inte alls taskigt att säga att någon är tjock. Min kusin är ju ganska, kraftig...eller, ja, tjock. Själv skulle jag aldrig få för mig att säga att han hade stor mage eller något liknande men min det kunde min farbror och min pappa och det bästa var ju att min kusin bara skrattade åt det!

Den första roliga/förnedrande kommentaren kom när vi satt och drack öl. Jag gick och hämtade två till och gav den ena till min farbror och den andra till min kusin. Min farbror öppnade den men min kusin tvekade lite och sa sen "Nä, jag orkar inte mer" då kollade min farbror på honom och sa "Ta den för helvete! Hade jag haft din mage så hade jag kunnat äta upp hela den stereon" samtidigt som han pekade på min gamla, skit stora stereo. Min kusin började skratta som fan och då förstod jag att även jag kunde skratta, men jag var lite osäker i början.

Nästa dag när vi satt och åt ville pappa att min kusin skulle ta mer mat, han sa att det räckte och att han inte orkade mer. Då sa pappa "Orkar inte?? Hade jag haft din mage så hade jag kunnat käka upp hela Kurre!" Jag satt mittemot dom och höll fan på att sätta maten i halsen! Alla började skratta som fan och efter att jag hade lyckats svälja maten så skrattade även jag.

Visst kan det låta sjukt att man kan säga "oj va tjock du var!" .. men det är bara för att man har en annan syn på det i Albanien.  De har ju alltid varigt fattigt där och när man väl såg någon tjock jävel så sa man "Shit va tjock du är, hur fan har du kunnat bli det?"  utan att mena något taskigt. Men här i Sverige så kan man inte säga så. Vilket är jävligt konstigt egentligen, för man kan ju gå runt och säga "kolla in hon där, hon är ju riktigt smal!", men säger man "Kolla in hon där, hon är ju riktigt tjock!"  så kommer folk tro att du är dum i huvudet!

Men ja,  jag orkar inte resonera om varför man kan säga smalt men inte tjockt, det får nån annan göra.  Jag vet bara att jag kan ju säga vad fan jag vill, för antingen kan jag ju säga att det är rätt enligt min albanska mentalitet (som jag egentligen inte har) eller så kan jag bara säga "take a joke" och gå därifrån.


Helvete va långt det blev...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0